Plaatje van het paleo dieet

Het paleo dieet is gebaseerd op de eetgewoonten vanuit het stenen tijdperk. De holbewoner was super sterk en atletisch gebouwd en dit kwam omdat ze alleen natuurlijk voedsel aten. Het Paleo dieet wordt hierdoor ook wel het oerdieet genoemd.

Tegenwoordig worden wij blootgesteld aan een enorme keuze voedingsmiddelen die speciaal geproduceerd worden voor de consumptie. Er zitten heel veel toevoegingen aan deze voedingsmiddelen terwijl het lichaam hier helemaal niet om vraagt. Bij het paleo dieet word er weer back to basic gegaan en worden alleen voedingsmiddelen geconsumeerd die niet bewerkt zijn.

Veel studies en onderzoeken hebben aangetoond dat de mens vroeger dichtbij het water leefde en hierdoor is men tot de conclusie gekomen dat de mens altijd veel vis heeft gegeten. Maar naast het eten van veel vis waren er ook andere voedingsrijke voedingsstoffen die de oermens at zoals;

  • Veel groenten
  • Noten
  • Eieren
  • Veel fruit
  • Zeewier
  • Mager vlees

Het meest opvallende aan bovenstaand rijtje voeding is dat hedendaagse voeding zoals brood, pasta en melk ontbreken. Bovenstaande voeding werd door de oermensen zelf gevangen of verzameld. In de verzamelde en gevangen voeding zaten voldoende voedingsstoffen zoals; vitamines, mineralen en vezels.

Tegenwoordig krijgen we grote hoeveelheden voedingsstoffen binnen die niet terug te vinden zijn in de oervoeding. Zoals suiker, zout en verschillende vetsoorten. Het meest opvallendst aan de oervoeding is de hoeveelheid koolhydraten. Deze hoeveelheid is velen malen minder dan dat wij dagelijks binnenkrijgen. In het boek van wetenschapper Dr. Loren Cordain ‘The Paleo Diet’ staat de theorie over oervoeding  als volgt vermeld: oervoeding past beter bij onze genen en daardoor is dit ook veel beter voor onze gezondheid. Oervoeding zou volgens deskundigen ook bijdragen aan het bestrijden van welvaartsziekten, zoals hart en vaatziekten.

Voor er Paleo dieet geldt dat het eetpatroon als volgt aangepast dient te worden:

Ontbijt
Eet veel fruit en verse ongezouten noten.

Lunch
Eet veel groenten en vis

Tussendoor
Eet veel fruit en verse ongezouten noten, drink daarbij veel wees vruchtensappen.

Avondeten
Eet veel mager vlees, groenten en fruit. Drink alleen water of verse vruchtensappen.

Geef een reactie

3 comments

  1. Krista

    De theorie achter dit dieet klinkt eigenlijk heel logisch, maar volgens mij is het best wel lastig om op deze manier van eten over te stappen. We zijn immers heel erg gewend aan het eten van bijvoorbeeld brood en zuivel. Ik denk dat het niet meevalt om dit uit ons eetpatroon te halen.

  2. J.A. Janssen

    Ik ben het met de vorige reactie eens, het dieet klinkt heel logisch. Ik denk dat ik het eens uit ga proberen, ben wel benieuwd of ik me daadwerkelijk beter ga voelen en of het lastig is om de genoemde dingen weg te laten van mijn menu.

  3. Inge P.

    Ik ben het met de vorige reactie eens, het dieet klinkt heel logisch. Ik denk dat ik het eens uit ga proberen, ben wel benieuwd of ik me daadwerkelijk beter ga voelen en of het lastig is om de genoemde dingen weg te laten van mijn menu.