Verantwoord afvallen is een manier van afvallen, dus gewicht verliezen, zonder dat het schadelijk is voor je lichaam. Het verantwoord afvallen is voornamelijk afvallen op een gezonde en verantwoorde manier. Je moet weten waar je mee bezig bent en het moet haalbaar voor je zijn. Verantwoord afvallen kan met of zonder een dieet. Dit vertel ik je allemaal in dit artikel en natuurlijk het belangrijkste. Hoe behoudt je blijvend effect?

Hoe werkt aankomen en afvallen?

Je hebt dagelijks calorieën nodig om te kunnen functioneren. Net als een auto, een auto heeft benzine nodig om te functioneren, zo heb jij calorieën (eten) nodig om te functioneren. Je calorie-inname staat normaal gesproken uit koolhydraten, eiwitten en vetten.

Op het moment dat je meer koolhydraten en vetten gaat eten dan je eigenlijk per dag nodig hebt, zal je in gewicht toenemen.
Alle koolhydraten worden omgezet in suikers en opgeslagen in je lichaam voor het moment dat je extra energie nodig hebt. Vet wordt ook bewaard voor later, omdat je er te veel van binnen krijgt. Dit hoopt zich allemaal op in je lichaam zoals je buik, benen, heupen en billen.
Een teveel aan eiwitten is in principe niet slecht voor je lichaam.

Om af te vallen is het belangrijk dat je het tegenovergestelde gaat doen. Het is belangrijk dat je niet meer te veel koolhydraten en vetten binnenkrijgt zoals voorheen, maar dat je volgens de richtlijnen gaat leven. Hier kun je meer over terug vinden in het artikel over voedingsbehoeften per dag. Je krijgt hierdoor minder calorieën binnen, waardoor je lichaam oude vetreserves gaat verbruiken.

Verantwoord afvallen zonder dieet

Hou je er niet van om een dieet te volgen? Vind je het te veel geld kosten? Dan kun je ook prima afvallen zonder dieet. Het is belangrijk dat je inzicht krijgt in wat je op een dag allemaal eet. Probeer bijvoorbeeld voor jezelf 2 dagen bij te houden wat je eet, misschien één dag doordeweeks en één dag in het weekend. Je eet vaak in het weekend anders dan doordeweeks, vandaar misschien één dag doordeweeks en één dag in het weekend.

Na deze dagen kun je ze grondig bekijken en gezondere varianten bedenken op producten die misschien nu nog niet zo gezond zijn of die gezonder kunnen. Zoals bijvoorbeeld een bruine boterham, is niet slecht, maar een volkoren boterham is beter. Of een ander voorbeeld; frisdranken en vruchtensappen kun je vervangen voor water, thee en koffie. Ga hiermee puzzelen.

Daarnaast kan het geen kwaad om voldoende te gaan sporten. Bewegen kan je ondersteunen om gemakkelijker af te vallen. Je kunt heel eenvoudig meer gaan bewegen. Pak regelmatig de fiets in plaats van de auto, of ga na het avondeten een halfuurtje wandelen. Dit zijn voorbeelden die grotendeels voor iedereen wel haalbaar zijn.

Verantwoord afvallen doe je door je lichaam te geven wat het nodig heeft om je vetverbranding op volle toeren te laten draaien. Dit doe je door voldoende gezonde voeding in combinatie met voldoende beweging.

Verantwoord afvallen met een dieet

Om verantwoord af te vallen met een dieet is het belangrijk om dan te bekijken wat alle diëten inhouden. Krijg je met deze diëten geen te korten? Zijn ze niet te streng, waardoor je snel terug kunt vallen in je oude leefpatroon? Geeft het een blijvend effect? Is het dus voor altijd vol te houden? Het is belangrijk om hier goed over na te denken voordat je hieraan begint.
Ik beschrijf drie meest voorkomende diëten die gebruikt worden om af te vallen.
1. Koolhydraatarm dieet
Met een koolhydraatarm dieet laat je alle ongezonde koolhydraten weg. Je lichaam heeft echter wel koolhydraten nodig om te functioneren. Maar er wordt door een groot deel van de Nederlandse bevolking te veel koolhydraten gegeten dan nodig is. Een goed koolhydraatarm dieet helpt je om de slechte koolhydraten weg te laten uit je dagelijks leven. Je krijgt dan dus alleen nog maar goede koolhydraten binnen. Je kunt hiermee blijvend afvallen wanneer je hier je levensstijl van maakt.
2. Crash dieet
Crash dieet betekent eigenlijk een overkoepelende term voor ongezonde diëten. Je zult er eerst snel gewicht meer verliezen, maar daarna zit het er vaak snel weer aan. Dit komt omdat het niet goed vol te houden is. Je mag vrij weinig eten, waardoor je ook te kort aan essentiële voedingsstoffen kunt ontwikkelen. Je beperkt daarnaast niet alleen de koolhydraten en vetten maar ook de eiwitten. Hierdoor verlies je voor een deel ook spieren.
3. Eiwit dieet
Naast de koolhydraten en vetten zijn ook de eiwitten nodig. Eiwitten hebben een belangrijke functie, waardoor je er dus niet te weinig van binnen moet krijgen zoals bij een crash dieet. Binnen het eiwitdieet worden slechte koolhydraten vervangen door eiwitten. Eiwitten zorgen ervoor dat je een vol  gevoel krijgt, dat je spiermassa opbouwt en behoudt.

Conclusie afvallen met of zonder dieet

Wanneer je via een dieet wilt afvallen kun je het beste kiezen voor een eiwit dieet of een koolhydraatarm dieet. Doordat je bij een crash dieet bijna altijd tekorten oploopt is dit een dieet dat je het beste niet kunt volgen. Wanneer je zonder dieet af wilt vallen kun je het beste kiezen voor gezondere keuzes binnen je huidige voedingspatroon. En ga lekker bewegen. Dit zal het proces bevorderen en daarnaast is beweging ook goed voor de ontspanning. Ondanks dat je je inspant werkt sporten (bijna) altijd ontspannend.

 

Stappenplan verantwoord afvallen

Stap 1: Beweeg voldoende

Om verantwoord af te kunnen vallen is voldoende beweging van belang, maar denk niet dat dit voldoende is om verantwoord af te vallen. Het is belangrijk dat er naast het sporten gezond gegeten wordt. Wanneer je voldoende beweegt en gezond eet zal het helpen om af te vallen. Ga je extreem veel sporten, maar eet je alsnog ongezond? Dan zal je uiteindelijk niet afvallen. Ik hoor al bij je de vraag opkomen: ‘Oké, maar hoeveel beweging is dat voldoende?’ Per dag is het belangrijk om 30 minuten matig intensief te bewegen. Matig intensief houdt in dat je beweegt en wel merkt dat je ademhaling versnelt, maar je kunt nog wel met iemand een gesprek voeren. Een voorbeeld van zo’n activiteit is bijvoorbeeld wandelen of fietsen in een stevig tempo. Meer bewegen kan geen kwaad alleen drijf er niet in door. Een uur per dag bewegen is goed, maar maak het realistisch en haalbaar voor jezelf.

Stap 2: Drink voldoende water

We weten allemaal dat het goed is om voldoende water te drinken. Toch drinken veel mensen tot op de dag van vandaag te weinig water. Per dag is het aanbevolen om minimaal 2 liter water te drinken. Je mag natuurlijk ook thee drinken, want dit is ook gewoon water met een smaakje (om het even kort door de bocht te zeggen). Drink je koffie? Dan moet er meer gedronken worden. Koffie onttrekt namelijk water uit je lichaam. Drink per kopje koffie een glas water. Daarnaast zijn suikerhoudende dranken niet slim om te drinken wanneer je af wilt vallen.

Stap 3: Eet onbewerkt

Wil je afvallen zonder een dieet? Dan is het belangrijk om onbewerkt / natuurlijke voeding te eten. In de supermarkten liggen tegenwoordig veel bewerkte producten. Aan deze producten zijn verschillende smaakmakers aan toegevoegd. Dit doen ze om het product lekkerder te maken, maar ook om het langer houdbaar te maken. In deze producten zie je dat er vaak zout en suiker aan toegevoegd wordt. En van sommige E-nummers hebben we geen idee wat het allemaal inhoud.

Voorbeelden van gezonde en goede producten zijn:

  • (ongepaneerd) vlees;
  • Noten;
  • Zaden;
  • (onbewerkte) vis;
  • Ei;
  • en natuurlijk een bekend, groenten.

Voorbeelden die niet zo gezond zijn en ook minder bekend onder de meeste mensen:

  • Afbakbroodjes;
  • Bladerdeeg;
  • Cornflakes;
  • Pastasauzen.

Je kunt het beste bijvoorbeeld de pastasauzen zelf maken. Je weet precies wat er in gedaan wordt en daarnaast is het nog lekkerder ook, omdat alle ingrediënten vers zijn.

Advies

Ik zou je adviseren om te stoppen met het zoeken naar een dieet. Realiseer dat je lichaam het aller belangrijkste is dat je bezit. Leer om een gezondere leefstijl aan te houden die bij jou past. Het is echt niet zo dat je nooit meer wat lekkers mag. Maar, zoals we allemaal weten, genieten mag maar met maten. Het is de bedoeling dat je deze nieuwe leefstijl voor altijd aan kunt houden, niet meer voor een aantal weken. Het is belangrijk je onderscheid leert maken tussen verantwoord en onverantwoord afvallen. Daar heb ik net al even wat over benoemd. De twee vormen zijn duurzaam en verantwoord en tijdelijk en onverantwoord. Er is geen magische pil dat je voor altijd helpt om af te vallen. Dit is een voorbeeld van een onverantwoord en tijdelijk afvalproces. Leer je eigen lichaam kennen. Wat heeft je lichaam nodig en wat kan ik allemaal aanpassen. Zo kun je een jojo-effect voorkomen.

 

Succes met het begin van de juiste manier om verantwoord af te vallen! Laat even een reactie achter hoe dit gegaan is.

Geef een reactie