Hoe snel afvallen

In de regel is alles waar het woord ‘te’ voor staat niet goed. Dit geldt ook voor afvallen: mensen willen te snel en te veel afslanken. Op zich is dit natuurlijk begrijpelijk. Afslanken doe je niet als hobby en het vereist nogal wat doorzettingsvermogen. Vooral als je een flink aantal kilo’s kwijt moet raken, kun je je in het begin nogal ontmoedigd voelen als je ziet dat er na al je inspanningen misschien maar 1 of 2 kilo vanaf is. Precies om deze reden zijn crashdiëten zo aantrekkelijk voor mensen.

Het klinkt natuurlijk ook fantastisch. Wonderdiëten adverteren vaak met leuzen als: ‘’U wilt afslanken maar u weet niet hoe? Snel afvallen is uw doel?” Ze beloven prachtige resultaten en laten mensen weten hoe snel afvallen te realiseren is met hun dieet. Bovendien doen ze mensen geloven dat zij binnen zeer korte tijd op hun streefgewicht zullen zitten.

Helaas doe je jezelf en je lichaam daar uiteindelijk geen plezier mee. Sterker nog, de kans is groot dat zodra je stopt met het dieet, de kilo’s er weer aan komen en jij je dus twee keer zo slecht gaat voelen. Immers, als je na het volgen van een streng afslankprogramma zo vlug je oude gewicht weer terug hebt, wat kun je dan nog wél doen om blijvend af te vallen?

Hoe snel afvallen om blijvend resultaat te hebben?

‘Hoe snel afvallen’ is vaak het eerste waar mensen op letten als zij een nieuw afslankprogramma willen proberen. Ze kijken daarbij niet eens zozeer inhoudelijk naar het dieet, maar vooral naar hoe snel afvallen te realiseren is met dit programma. Het gaat dus eigenlijk niet eens om het hoe; snel afvallen is het doel en de manier waarop is meestal minder belangrijk.

Maar waarom is het nu eigenlijk zo slecht om je te focussen op ‘hoe snel afvallen’? Daar zijn verschillende redenen voor. Allereerst is er natuurlijk het bekende jojo-effect. Jezelf uithongeren, door bijvoorbeeld dagelijks slechts de helft van het aantal benodigde calorieën binnen te krijgen, betekent dat je na afloop van je dieet juist meer gaat eten. Omdat je lichaam dat niet meer gewend is, slaat het vet veel sneller op. Lange tijd te weinig eten zorgt ook voor minder energie, waardoor je je lusteloos gaat voelen. Je krijgt meer trek en krijgt juist uit frustratie vreetbuien. Met een crashdieet wordt je stofwisseling bovendien steeds trager. Daarnaast kan te radicaal afslanken zorgen voor gezondheidsproblemen, zoals spierafbraak, galstenen en darmproblemen.

Hoe sneller, hoe beter gaat hier dus absoluut niet op. Je zou je juist moeten aanleren om de tijd te nemen en gezond af te vallen. Dit kan het beste met een gezond voedingspatroon, zoals ik op mijn site aan je wil uitleggen. Langzamer afslanken is misschien niet leuker, maar wel beter voor je op de lange termijn.

Neem de tijd

‘Hoe snel afvallen’ zou dus eigenlijk niet de vraag moeten zijn. De focus zou moeten liggen op ‘hoe afvallen’. Langzaam en bewust afslanken zorgt ervoor dat je gewichtsafname blijvend zal zijn. Je lichaam krijgt de tijd om zich aan te passen aan de veranderingen. Het gaat dan om kleine aanpassingen, zoals het uitbannen van slechte eetgewoonten, het drinken van meer water, het eten van meer groente en fruit of juist meer te sporten en te bewegen. Als je deze aanpassingen weet vol te houden en ze dus permanent in je leefstijl integreert, dan zul je hier uiteindelijk veel meer profijt van hebben dan wanneer je tijdelijk enorme veranderingen aanbrengt, waar je lichaam vaak niet eens aan kan wennen.

Het goede nieuws is dat als je de kwestie ‘hoe snel afvallen’ loslaat en je op een gezond dieet focust, je ook veel minder last zult krijgen van het jojo-effect. Het zou dus niet moeten gaan om hoe snel afvallen, maar om de beste manier waarop je blijvend kunt afslanken.

Laat de vraag hoe snel afvallen te realiseren is dus gewoon los en begin vandaag nog met gezond en bewust te eten en te leven. Met de tips en informatie op mijn website zul je zien dat kilo’s kwijtraken ook op een gezonde manier kan, al duurt het iets langer. Het toverwoord als het op afslanken aankomt is dus eigenlijk: geduld!

Stuur een reactie naar dieet Annuleer reactie

2 comments

  1. dieet

    Een crashdieet is inderdaad geen goede optie. Je kunt het beste afvallen door met regelmaat te eten, niet te grote porties tot je nemen en vooral niet te snel te veel kilo’s kwijt willen raken. Een personal coach (real of virtueel) kan een prima oplossing zijn.

    • Nadia Bievinck

      Klopt, over een personal coach heb ik ook geschreven in een ander artikel wat gaat over Thuis Trainen!