De meeste mensen hebben wel gehoord van een vegatariër of een veganist, maar wat is eigenlijk een pescotariër? Er wordt wel eens aan iemand die een vegetarisch dieet volgt gevraagd of hij/zij dan wel vis eet. Dat is eigenlijk een hele rare vraag wanneer je het verschil tussen vegetarisme en pescotarisme kent. Heb jij ook nog nooit van deze term gehoord en ben je benieuwd wat het dieet van een pescotariër inhoudt? Lees dan in dit artikel wat een pescotariër wel en niet eet en van welke voordelen je profiteert als je dit voedingspatroon volgt.

 

Wat is een pescotariër?

Een pescotariër is iemand die geen vlees of gevogelte eet, maar wel andere dierlijke producten zoals eieren, zuivel en vis. Er is dus wel degelijk een verschil met een vegetariër. Een vegetariër eet namelijk geen vlees, vis of gevogelte.

Doordat pescotariërs wel vis eten komen ze vaak minder snel voedingsstoffen te kort.

 

Waarom pescotariër?

Milieu en dierenwelzijn
Een pescotariër kiest ervoor om geen vlees te eten, omdat ze vinden dat dieren niet goed behandelt worden. Bij vissen is dit proces anders en vriendelijker voor het dier zelf. Daarom kiezen de meeste pescotariërs voor wilde vis in plaats van gekweekt vis.

Gezondheidseffecten
Veel Japanse gerechten en Mediterraanse gerechten zijn pescotarisch. Je ziet ook vaak in de culturen waar deze mensen pescotarisch eten dat zij langer leven. Daarnaast hebben mensen in deze culturen over het algemeen ook minder last van ziektes.

Mensen kiezen ervoor om pescotarisch te eten, omdat het een stuk gezonder is. Vlees eten, en dan met name rood en vet vlees, verhoogd het risico op kanker. Vis daarentegen is juist heel goed voor de gezondheid, omdat het veel omega-3-vetzuren bevat. Ook bevatten vele vissoorten jodium, fosfor, seleen, vitamine B12 en andere gezonde voedingsstoffen die een goed effect hebben op ons lichaam.

Hoewel het dierenwelzijn en het milieu een rol spelen is toch de voornaamste reden dat mensen pescotariër worden, omdat het gunstige effecten heeft op de gezondheid. Daarnaast vinden sommige mensen vis ook lekkerder dan rood vlees of gevogelte, waardoor ook de smaak een belangrijke rol kan spelen. Daarnaast hoeven pescotariërs ook minder naar vleesvervangers te zoeken, omdat zij het vervangen met vis.

Het pescotarische dieet wordt gezien als het gezondste dieet, net zoals het Mediterraanse dieet.

 

Nadelen

Deze nadelen gelden ook vaak voor vegetariërs.

Veel mensen hebben weinig kennis van wat een pescotariër is. Het kan zijn dat niet iedereen het direct wilt accepteren. Daarnaast hebben bepaalde mensen vinden het raar dat er dan wel vis wordt gegeten en geen vlees. Je moet dus wel een discussie aankunnen om er duidelijk en definitief voor de kiezen.

Uiteten of bij iemand anders eten kan lastiger worden, omdat ze zich aan moeten passen op jouw voedingspatroon. Het wordt wel steeds normaler, omdat vegetariër en pescotariër steeds bekender worden. Er zijn ook steeds meer mensen die pescotariër worden.

Wanneer je geen vlees eet kun je tekorten oplopen van verschillende voedingsstoffen. Dit komt ook vaak voor bij vegetariërs. Tegenwoordig zijn er veel vleesvervangers op de markt gebracht, waardoor het een stuk makkelijker wordt om alles binnen te krijgen. Het enige nadeel hieraan is weer dat het vaak behoorlijk prijzig is.

Het laatste, wat ook als nadeel gezien kan worden, er zijn verschillende vissoorten die veel toxische stoffen bevatten zoals kwik. Wanneer je enorm veel vis eet kan dit schade opleveren. Echter, moet je er dan heel veel van eten. Daarnaast zijn er ook voldoende andere vissoorten op de markt die minder van deze stoffen bevatten.

 

Ben jij pescotariër? Of wil je er iets over kwijt? Dat kan. Laat gerust je reactie hieronder achter.

Geef een reactie

1 comment

  1. Lola

    Meer een vraag: krijgt een pescotarier niet te weinig voedingsstoffen binnen? Meestal vegetarische vlees vervangers en 1 tot 3x per week vis. Ei bijna elke dag.