Het is een welbekend probleem voor velen. Het ‘zwembandje’ rondom de buik. Vet wordt opgeslagen, wanneer het lichaam meer calorieën binnenkrijgt dan dat het nodig heeft. Iedereen heeft een bepaald aantal calorieën nodig en dit aantal verschilt per persoon. Zo heb je waarschijnlijk meer calorieën nodig wanneer je een man bent, lang bent of veel spiermassa bezit. Ook kan het zo zijn dat de een maar niet lijkt aan te komen, terwijl de ander al aankomt bij het minste of geringste. Dit heeft grotendeels ook te maken met de stofwisseling. Er zijn dus veel factoren die van invloed zijn op het buikvet verliezen en het aanmaken van buikvet. Voordat je zelf aan de slag gaat met afvallen bij de buik en al het andere overtollige vet, zijn er een aantal punten waar je rekening mee dient te houden.

Voeding en afvallen buik

Voeding is veruit het belangrijkste aspect met betrekking tot buikvet verliezen. Simpel gezegd, voeding is de input en je lichaam en je gezondheid de output. Voeding bepaald grotendeels hoe je in je vel zit en ook je vetpercentage. Naast de soort voeding is het aantal calorieën per dag cruciaal voor je vetpercentage. Wil je afvallen, dan dien je minder calorieën te eten dan dat je lichaam nodig heeft. Nu is dit in theorie vrij makkelijk, maar blijkt uit de realiteit dat dit best lastig is. Een belangrijke stap om minder calorieën te eten is de overstap naar gezondere voeding. Nu kan je je afvragen waar dit voor nodig is, als de calorie-inname bepalend is voor gewichtsverlies. Gezonde voeding is nodig, aangezien dit veel goede voedingsstoffen bevat die het lichaam nodig heeft. Wanneer je alleen chips, snoep, koek en fastfood zou eten, dan voel je je al gauw lusteloos, moe, misselijk en ongezond. Dit komt grotendeels, omdat deze voedingsmiddelen snel veel energie afgeven en daarna vrijwel niet meer. Hierdoor krijg je al snel een gevoel van lusteloosheid en ervaar je al snel weer een hongergevoel. Dit geldt eigenlijk voor elk voedingsmiddel dat veel snelle koolhydraten bevat.

Belangrijk bij het afvallen is juist om voeding te eten die rijk is aan voedingsstoffen en een constante energieafgifte geven. Door deze langere energie afgifte heb je minder snel honger en kan je langer zonder eten. Een langere periode niet neigen naar eten, betekent dat je efficiënter kunt afvallen. Dus op de vraag waarom het verstandig is om gezonde voeding te eten. Deze voeding helpt bij het buikvet verliezen, doordat je minder snel honger hebt en je dus makkelijker minder kunt eten. Daarnaast betekend het eten van gezonde voeding ook dat je je vitaler, gezonder, sterker en energierijker voelt. Dit komt omdat je eigenlijk alleen maar voeding eet waar het lichaam veel aan heeft.

Geschikte voeding voor afvallen buik

Nu bepaald is dat gezonde voeding belangrijk is voor het afvallen, maar ook voor de algemene gezondheid en je vitaliteit, is het zaak om te bepalen welke voeding dan belangrijk is om buikvet verliezen te realiseren. Er zijn drie energiebronnen waar iedereen gebruik van maakt. Dit zijn de koolhydraten, vetten en de eiwitten. Elke energiebron heeft zijn eigen kenmerken en er zijn binnen deze categorieën ook weer onderverdelingen te maken. Koolhydraten zijn bijvoorbeeld te verdelen in eenvoudige en complexe koolhydraten. Complexe koolhydraten zijn beter en geven een constantere energieafgifte en zijn beter om af te vallen, daarnaast bevatten deze vaak ook meer goede voedingsstoffen. Voorbeelden van snelle koolhydraten zijn: witte boterham, fastfood, koek, chips, snoep. Voorbeelden van complexe koolhydraten zijn: havermout, volkoren boterham, zoete aardappel en zilvervliesrijst. De vetten kunnen ook in twee groepen verdeeld worden. Je hebt de onverzadigde vetten en de verzadigde vetten. Binnen de groep vetten is het belangrijk om in grotere mate onverzadigde vetten te eten en in mindere mate verzadigde vetten. Voorbeelden van verzadigde vetten zijn: gefrituurd eten, fastfood en vette kaas. Voorbeelden van onverzadigde vetten zijn vaak natuurlijker: vette vis, zaden, avocado, olijfolie en notenolie. Eiwitten zijn ook ontzettend belangrijk binnen het afvallen, aangezien eiwitten langzaam verteren. Dit betekend dat ze lang in de maag blijven en dus zorgen dat je lang vol zit. Goede eiwitbronnen zijn eieren, mager vlees, vis, kwark, noten en verschillende groentesoorten.

Conclusie

Een strakkere buik begint bij meer kennis over voeding, maar nog belangrijker is een gemotiveerd en gedisciplineerd persoon. Wil je afvallen bij de buik, dan dien je dus echt te houden aan de genoemde voedingsregels. Je voeding dient voornamelijk te bestaan uit zoveel mogelijk natuurlijke producten. Daarnaast is het eten van veel groenten en fruit belangrijk. Vind je het alsnog niet snel genoeg gaan dan kan je kiezen om regelmatig te gaan sporten of extra supplementen te gebruiken zoals eiwitshakes of afslankpillen. Wil je meteen aan de slag gaan met buikvet verliezen, dan dien je bij het volgende supermarktbezoek sterk rekening te houden met het kopen van gezonde voeding. Heb je weinig tot geen ongezonde voeding in huis, dan is de drang of verleiding naar ongezonde voeding ook minder. Direct aan de slag gaan is zeker mogelijk, echter is het wel verstandig om een plan van aanpak te maken. Matig eventuele alcoholische dranken, aangezien deze calorieën niet nuttig zijn en stel concrete doelen. Wil je iets behalen wat inspanning en motivatie vereist, dan dien je het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Plan van te voren wat je wilt gaan eten en eventueel op welke dagen je wilt gaan sporten. Zo blijft afvallen niet een bijzaak, maar wordt je constant herinnerd aan je doel en zal je ook sneller die strakkere buik behalen.

 

 

Geef een reactie

2 comments

  1. Simone

    Hallo Iris

    Ik eet al een tijd 1100 calorieën maar ik val niks af. Ik ben niet groot 1.50 meter. Moet ik nu nog minder gaan eten. Of komt het doordat ik best veel cola-light drink?

    • Iris van der Vaart

      Hoi Simone,

      Ik kan lastig zeggen waaraan het ligt doordat ik weinig informatie van je heb.
      1100 kcal per dag is weinig, maar hoelang doe je dit al? Waarom heb je er voor gekozen om 1100 kcal te eten per dag?
      Afvallen hangt af van verschillende factoren. Zo spelen onder andere ook stress, de hoeveelheid overgewicht (mocht je overgewicht hebben), slaap, de overgang en beweging een grote rol.
      Wat ik zou adviseren is gezond eten in combinatie met sport. Hier merk je misschien pas later wat van, maar het is wel een blijvend resultaat, wanneer je hier een gewoonten van maakt en er je leefstijl van maakt.

      Groetjes, Iris