Lijnzaadolie is onder de meeste mensen nog niet heel bekend. De mensen die het wel kennen twijfelen soms of het wel zo gezond is. Lijnzaad wordt veel gebruikt als superfood, dus dan al het wel gezond zijn toch? In dit artikel geef ik hier antwoord op.

 

Wat is lijnzaadolie?

Lijnzaadolie staat ook wel bekend onder de naam lijnolie. Lijnzaadolie wordt verkregen uit lijnzaad. De zaden bevatten van zichzelf ongeveer zo’n 40% olie. Lijnzaad groeit aan een vlasplant, deze plant groeit in de hele wereld en wordt voornamelijk geteeld voor het lijnzaad. De lijnzaadjes worden geperst waardoor er olie ontstaat.

 

Bewaartip

Lijnzaadolie kan het beste bewaard worden in donkere flessen, omdat anders de kwaliteit van de olie achteruitgaat. Zonlicht heeft namelijk invloed op de kwaliteit van de lijnzaadolie. Daarnaast is het belangrijk om de fles goed af te sluiten en het in een koude omgeving te bewaren.

 

Voedingswaarden

Lijnzaad bevat van zichzelf veel vezels, eiwitten en gezonde vetten. Het is hierdoor erg voedzaam.
Per 100 gram lijnzaad bevat het:
468 kcal
33 g vezels
20 g eiwitten
13,5 g koolhydraten

Vaak wordt lijnzaad door gerechten of maaltijden gedaan om de maaltijd van meer vezels te voorzien. Normaliter moet iemand per dag 30-40 gram (voedings)vezels binnen krijgen. Dit haalt bijna niemand. Daarom wordt lijnzaad toegevoegd om meer vezels binnen te krijgen. Je kunt vezels binnenkrijgen via volkoren producten, groenten en fruit.

Voedingsvezels hebben verschillende lichamelijke voordelen:

  • Het verbeterd de stoelgang. Je hoort steeds vaker dat mensen last hebben van obstipatie. Het zou deze mensen helpen om meer vezels en voldoende water te drinken. Door vezels te eten wordt je ontlasting in de darmen zachter van structuur, waardoor je lichaam het gemakkelijker kan vervoeren.
  • Het werkt verzadigend. Hierdoor kunnen vezels helpen om af te vallen. Het geeft snel een vol gevoel, doordat vezels vocht aantrekken en de maag sneller gevuld voelt. Daarnaast bevatten vezels nauwelijks kilocalorieën (kcal). Per gram vezel levert het ongeveer zo’n 2 kcal. Daarom kan lijnzaad worden ingezet bij afvallen.

 

Gezondheidseffecten lijnzaad

Lijnzaad bestaat voor de helft uit linoleenzuur. Linoleenzuur is eigenlijk een andere naam voor omega-3-vetzuren. Omega-3-vetzuren hebben verschillende positieve effecten op de gezondheid. Het verlaagd onder andere de kans op artritis (ontstekingen aan gewrichten), hart-en-vaatziekten en depressies.
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat voldoende consumptie van omega-3-vetzuren heeft invloed op de:

  • Bevordering van de weerstand
  • Bevorderd sterke botten en soepele gewrichten
  • Bloeddrukverlagend
  • Ontstekingsremmer

 

Lijnzaad en diabetes

Doordat lijnzaad eigenlijk grotendeels uit vezels bestaat heeft dit een positieve invloed op de bloedsuikerspiegel. Voor mensen met diabetes dus heel erg interessant en belangrijk om te weten. Het zorgt ervoor dat er minder insuline nodig is om de maaltijd te verwerken. Hierdoor stijgt het bloedsuikergehalte minder snel.

Geef een reactie