Platte buik

Met het mooie weer in aantocht wil iedereen er weer op en top uitzien op het strand. Een platte buik is wat veel mensen nastreven. Hoe krijg je een sixpack? Afvallen met fitness laat zien hoe ook jij een platte buik kunt krijgen.

Het goede nieuws is dat iedereen al een sixpack heeft. Ook jij! De “bulten” op een platte buik zijn niks anders dan buikspieren die goed zichtbaar zijn. Aangezien iedereen buikspieren heeft is het voor iedereen mogelijk deze zichtbaar te maken. Het nadeel is dat ze bij veel mensen bedekt zijn met een laagje vet.

Een zichtbaar platte buik met goed gevormde buikspieren kweken komt op 2 dingen neer:

  • Het vetpercentage omlaag brengen
  • Buikspieren trainen zodat ze groter worden

Buikspieren zijn vaak bij vrouwen eerder zichtbaar dan bij de man. Waar de vetopslag zich bij de vrouw vaak rond de heupen en dijen bevindt heeft de man te maken met een vetopslag bij de buik. Helaas blijft dit vet vaak het langste zitten.

Hoe krijg ik een zichtbaar platte buik?

We hebben nog enkele maanden te gaan voordat de zomer voor de deur staat. Tijd genoeg om jouw buik klaar te maken voor het strandweer. Kijk eerst eens naar de bouw van je lichaam. Ben je van jezelf al redelijk gespierd, maar zit er een laagje vet over je sixpack heen? Focus je dan op het vetpercentage omlaag brengen. Die buikspieren zitten er wel. Richt je op intensieve workouts, blijf die buikspieren trainen en eet minder dan je onderhoud. Je valt af als je minder caloriën binnenkrijgt dan je verbruikt.

Heb je echter een vrij slanke bouw met weinig spiermassa, maar wel een laagje vet over de buikspieren? Dan is het een ander verhaal. Je kan je afvragen of het aantrekkelijk is om je vetpercentage dan zover omlaag te brengen dat je buikspieren zichtbaar zijn. Focus je dan juist op spiermassa aankomen. Een gespierd lichaam met een laagje vet is nog altijd aantrekkelijker dan een mager lichaam zonder spiermassa, alhoewel dat laatste natuurlijk altijd persoonlijk is. Goed getrainde buikspieren zijn met een vetlaagje eerder zichtbaar dan minder getrainde buikspieren. Richt je voornamelijk op krachttraining en train je hele lichaam, train die buikspieren en eet meer dan je onderhoud. Door de vele krachttraining zal je, zeker in het begin, snel meer spiermassa kweken. Belangrijk is wel dat je hierbij meer eet dan je onderhoud. Dit om het lichaam optimaal te ondersteunen tijdens het aanmaken van spiermassa. Ben je eenmaal in het bezit van meer spiermassa richt je dan op het omlaag brengen van het vetpercentage. Blijf krachttraining doen en je buikspieren trainen. Doe intensieve cardio-workouts en eet minder dan je onderhoud.

Er bestaan honderden verschillende oefeningen om je buikspieren te trainen. Door krachttraining met losse gewichten werken je buikspieren altijd mee voor balans en stabiliteit. Je kunt ook direct je buikspieren trainen. Vraag je fitnessinstructeur voor buikspieroefeningen met een gymball. Een gymball lijkt op een grote skippybal waarbij de focus erg op balans komt te liggen. Doordat je continue moet compenseren om in een goede houding te blijven zitten train je optimaal je buikspieren.

Let er op tijdens het trainen van je buikspieren dat je ook je onderrug niet vergeet! Dit om blessures te voorkomen en je algehele “Core-stability” te vergroten.

 

Geef een reactie