Het groot ontbijt dieet is bedacht door Daniela Jakubowicz. Zij beschrijft haar dieet in ‘The Big Breakfast Diet: Eat Big Before 9 A.M. and Lose Big for Life’. Kort samenvattend beweert ze dat je probleemloos vette voeding kunt eten en tegelijkertijd kunt afvallen, zolang je dit allemaal maar voor 9.00 uur ’s ochtends eet.

In het boek wordt precies beschreven welke voeding je wanneer dient te eten. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, hier is het dieet dus ook op gespecificeerd. Er wordt beweerd dat als je je grootste maaltijd ’s ochtends eet je eetlust de rest van de dag minder zal zijn.

Naast het volgen van het dieet is het de bedoeling dat je ongeveer 20 minuten per dag aan beweging doet.

De richtlijnen van het groot ontbijt dieet

Het groot ontbijt dieet heeft weinig richtlijnen. De meeste richtlijnen hebben betrekking tot het ontbijt.

  • Het ontbijt moet ongeveer 600 calorieën bevatten.
  • Door stevig te ontbijten krijg je de rest van de dag minder eetlust.
  • Lunch en diner moeten bij elkaar ongeveer evenveel calorieën bevatten als het ontbijt zelf.
  • Voedsel wordt gedurende de dag anders verwerkt.
  • Een stevig ontbijt versnelt je stofwisseling en spijsvertering.
  • Het ontbijt moet veel eiwitten, complexe koolhydraten en vezels bevatten.

Doelen van het groot ontbijt dieet

  • Het metabolisme versnellen.
  • Overdag meer calorieën verbranden.
  • ’s Nachts meer vet verbranden.
  • Energie boosten
  • Risico tot gezondheidsproblemen verminderen.
  • Hongergevoel beperken door een groot ontbijt.

Tot slot

Vind jij het lekker om altijd een groot ontbijt te eten maar wil je toch afvallen? Dan is dit dieet ideaal voor jou! In het boek wordt een volledig voedingsplan voor 28 dagen uitgestippeld. Dit gaat over ontbijt, lunch, diner en snacks.

Op het dieet wordt veel kritiek geleverd door deskundigen vanwege de ongezonde voeding en het lage calorie-aantal. Echter is er wel een studie geweest die heeft bewezen dat een calorierijk ontbijt meer effect heeft dan een koolhydraatarm dieet.

Twee groepen hebben dit dieet beide 8 maanden gevolgd. Na 8 maanden werd bij de groot ontbijt groep ongeveer 21% gewichtsverlies geconstateerd terwijl dit bij de andere groep ongeveer 4,5% was.

Geef een reactie