Gezond eten

Je hebt waarschijnlijk veel artikelen gezien in de media die je vertellen wat je wel en wat je niet mag eten, wat gezond eten is en wat niet. Het kan erg verwarrend zijn als je je af blijft vragen hoeveel verschillende soorten voedsel je wel niet moet eten om gezond te blijven. Gezond eten is afhankelijk van veel factoren, hieronder een lijst met een aantal tips om gezond te eten:

Eet de helft

Door het eten van de helft van de tussendoortjes die je normaal consumeert krijg je ongemerkt een stuk minder ongezonde voeding binnen. Als je trek hebt in een tussendoortje, eet eens een boterham of een stuk fruit, het is een stuk voedzamer en lekkerder. Hetzelfde geld voor het eten van sauzen, vlees, zout en het drinken van frisdrank wat sowieso al heel slecht is voor je. Drink water!

Ontbijt goed

Een ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, het legt een bodem en het zorgt er voor dat je ’s morgens goed kan functioneren voor de lunch. Het is zelfs bewezen dat de kans op overgewicht toeneemt met 450% bij mensen die niet ontbijten. Slechte zaak al zeg ik het zelf, besef dus hoe gezond een ontbijt kan zijn en sla het niet over. Eet dan tussendoor eens wat minder! Het is ook belangrijk dat je ontbijt voedzaam is, neem geen genoegen met een wit broodje met suiker. Kijk ook mijn blog bericht: Begin de dag met een goed ontbijt

Groente en fruit

Groente en fruit is gezond, daarnaast zitten in brood ook veel gezonde voedingsmiddelen. Het eten van veel brood, groente en fruit verkleint de kans op hart en vaatziekten, ook neemt de kans op kanker af. De darmwerking en spijsvertering is een goede aanvulling op het lijstje waarvoor het eten van groente en fruit goed is! Het afvallen zonder dieet zonder groente, fruit en brood is onmogelijk.

Drink water

Afvallen met water is een effectieve methode, het is ook erg gezond, anders noemde ik dit onderdeel niet in deze lijst. Ik heb ook een blog artikel geschreven: Water dieet, wat dieper in gaat op het afvallen met water. Waarom is het zo belangrijk om water te drinken? Het zorgt ervoor dat je minder trek hebt in eten en het is een stuk beter voor je dan frisdrank. Drink het veel en het liefst zo koud mogelijk! Dan moet het lichaam het water opwarmen.

Eiwitrijk eten

Om af te vallen is het belangrijk om gezond en eiwitrijk voedsel te eten. Heb je geen inspiratie en ben je opzoek naar lekkere recepten, neem dan hier eens een kijkje! Je kunt er veel heerlijke eiwitrijke recepten vinden die je snel kunt bereiden.

Fitchef receptengids

Geef een reactie

4 comments

  1. E de Vries

    het gaat me niet over afvallen in het algemeen, maar over buikvet verliezen. Heeft U daar inderdaad een methode, zoals U dit belooft?
    Bij voorbaat dank.
    Vr.gr.
    E. de Vries

    -1
  2. Nadia Bievinck

    Je kunt even kijken naar het artikel over Buikvet verbranden. Hierin staat een methode die je goed op weg kan helpen bij het verliezen van buikvet.

  3. Mika

    Haai, ik heb een beetje een probleem. Ik heb nu al een aantal artikelen gelezen op deze site over voeding en bewegen enzo, en ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk al best wel in de buurt ben van wat “goed” zou zijn. Ik eet veel groente en ook wel fruit, ontbijt goed, geen ongezonde tussendoortjes (heel soms een klein beetje, op verjaardagen enzo) en dineer met veel groenten. Ik fiets elke dag naar school (13 km) en loop 1x per week hard, op de dag dat ik niet fiets. Toch heb ik nog buikvet en ik erger me eraan. Het is niet altijd even duidelijk maar soms voel ik het gewoon en ik vind het verschrikkelijk. Ik wil het graag veranderen en doe dan nu ook aan buikspieroefeningen. Maar misschien niet genoeg en ik ben ook vegetariër, waardoor het lastig is om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Wat moet ik doen? Meer buikspieroefeningen, en zo ja hoeveel/hoe lang?

    • Nadia Bievinck

      Beste Mika,

      Super dat je zo serieus bezig bent met gezond voeding en beweging! Hoe minder buikvet je hebt, hoe lastiger het wordt om ook dat laatste beetje buikvet te verliezen. Het doen van buikspieroefeningen zal wel voor meer buikspieren zorgen, maar vermindert niet direct je buikvet. Wil je echt nog meer buikvet verliezen, dan kan het goed zijn om meer krachtsport te doen. Het geldt ook dat wanneer je gezond eet je niet direct zult afvallen. je moet namelijk ten allen tijden minder calorieën binnen krijgen dan dat je lichaam gebruikt. Let er eens een keer op hoeveel calorieën je binnenkrijgt op een dag en bekijk of dit voldoende is om af te vallen. Probeer ook voldoende eiwitten binnen te krijgen, ook al is dat lastiger als vegetariër. Meer eiwitten helpt bij het opbouwen van de buikspieren en zorgt er ook voor dat je minder snel hongerbuien hebt.

      Groetjes Nadia