Balansslank club

Balans Slankclub Bij de Balans Slankclub volg je als afvaller een heel eenvoudig dieet dat is gebaseerd op het tellen van de calorieën. Een punten dieet dus, maar dan wel aangepast op leeftijd en start gewicht. Het punten tellen is vergelijkbaar met Weight Watchers.

Hoe werkt het?

De Balans Slankclub zou het liefst zien dat al hun leden ongeveer een 0,5 kg per week aan gewicht kwijtraken. Voor de meeste mensen is het volgen van een dieet, hoe strikt ook, net niet genoeg. Het is moeilijk een dieet vol te houden, zelfs als je over het algemeen gewoon met de pot mee mag eten.

De wekelijkse bijeenkomsten zijn dan ook bedoeld als steuntje in de rug, maar ook als sociaal gebeuren. Het wegen is belangrijk, maar minstens even belangrijk is de informatie die wekelijks uitgewisseld wordt. Nieuwe recepten, nieuwe voedingsmiddelen, gezondheidstips, ervaringen van anderen, het kan allemaal de revue passeren.

Maar ook speciale lessen en lezingen over bijvoorbeeld bewust met voedsel omgaan, bewegen en werk hebben een plaats in het Balans Slankclub gebeuren. Er wordt beslist een nadruk gelegd bij bewustwording. Het uitgangspunt is dat er geen verboden zijn. Je kunt alles eten, maar de hoeveelheid is soms beperkt.

Informatie thuis gebruiken

Hoe de clubleden thuis met die informatie en met de dieetadviezen omgaan is afhankelijk van de leden zelf. Sommigen zijn sterker dan anderen. Maar de week loopt af en de groep komt weer bij elkaar, er wordt weer gewogen en weer gepraat. En niet alleen de trainers, ook de leden van de groep observeren elkaar natuurlijk.

Voor mensen die een extra duwtje in de rug nodig hebben om hun dieet ook thuis vol te houden totdat het streefgewicht bereikt is, en daarna, is de Balans Slankclub ideaal. Voelen mensen met obesitas zich vaak sociaal afgesneden van de gemeenschap, hier vinden ze een gemeenschap van mensen die aan hetzelfde denken, die dezelfde ervaringen en dezelfde problemen hebben. Er wordt ook veel gedaan aan hulp na de eigenlijke cursus. Dus ook als je het streefgewicht bereikt hebt blijf je lid van de, inmiddels vertrouwd geworden, Balans Slankclub.

Voorbeeld voedingsschema

Ontbijt: één snee volkorenbrood, dun besmeerd met halvarine, en een plakje 48+ kaas.
Daarnaast kan er nog één sinaasappel of twee mandarijnen of één kiwi of 150 gram aardbeien genomen worden.
Tussendoortje: één plakje ontbijtkoek met een dun laagje halvarine
Lunch: twee sneetjes volkorenbrood, dun besmeerd met halvarine, en belegd met magere vleeswaren of jam/appelstroop. Daarbij kan 200 ml halfvolle melk/karnemelk/magere yoghurt genuttigd worden.
Tussendoortje: één stuk fruit naar keuze.
Diner: 150 gram aardappels of 100 gram gekookt gewogen zilvervliesrijst of volkoren pasta. Daarbij 200 gram groente naar keuze, 75 gram mager vlees of 150 gram magere vis. Er mag één juslepel ontvette jus of 5 gram margarine over de maaltijd heen. Als toetje kan er gekozen worden voor 200 ml magere yoghurt.
Tussendoortje: Thee of koffie met 1 biscuitje

Conclusie

Ook bij de Balans Slankclub zal je dieet alleen werken als je ook weet vol te houden. Maar dat wordt je een beetje makkelijker gemaakt door de andere leden en door de informatie die verstrekt wordt. Omdat de trainers ook allemaal het overgewicht probleem goed kennen, uit ervaring, is het makkelijker adviezen van hen aan te nemen en te gebruiken. Doorzetten, maar net iets makkelijker omdat het samen gedaan wordt.

Wil je jouw eigen ervaringen met de Balans Slankclub met ons delen, laat hieronder dan een reactie achter.

Geef een reactie