Het anabolisch dieet is een dieet wat vaak gevolgd wordt door krachtsporters en bodybuilders. Het anabolisch dieet is een dieet wat zich richt op het veranderen van de stofwisseling binnen het lichaam. Bij het volgen van dit dieet, zal je weinig koolhydraten innemen en juist veel vetten eten. Het lichaam gebruikt 3 voedingsstoffen voor het omzetten naar energie en deze zijn: eiwitten, koolhydraten en vetten. Bij dit dieet wordt de koolhydraatinname beperkt en wordt er juist meer gericht op het eten van vetten en ook een deel eiwitten. Bij dit dieet eet je weinig koolhydraten en verplicht je eigenlijk je lichaam om een andere energiebron te gebruiken. Op deze manier zal je lichaam juist de vetten en de eiwitten gebruiken voor omzetting naar energie. De eiwitten zijn nodig om de spieren te onderhouden en worden om deze reden ook genuttigd bij dit dieet. Dit dieet heeft dan ook sterk wat weg van het eiwitdieet. De andere bron voor energie zijn de vetten. Dit zijn de vetten uit voeding, maar ook opgeslagen lichaamsvet. Door dit principe is het mogelijk om lichaamsvet te verliezen door de minder koolhydraten te eten en juist meer vetten.

Het volgen van het anabolisch dieet – Hoe en wat?

Eerder is al gezegd dat je met het anabolisch dieet de stofwisseling (metabolisme) kan manipuleren. Door het verminderen van koolhydraten en het verhogen van vetten, is het lichaam meer geneigd om vet te kiezen als bron van energie. Er zijn een aantal richtlijnen met betrekking tot dit dieet, namelijk:

  • Neem maximaal 30 gram koolhydraten op een dag en minstens 40 % vetten.
  • Volg geen tijden met betrekking tot eten, maar eet wanneer je trek hebt.
  • Verander je voeding vaak en varieer per dag.
  • Probeer zo veel mogelijk te sporten.
  • Neem in het weekend de koolhydraten zo laat mogelijk op de dag.
  • Wees op je hoede voor verborgen koolhydraten

Een week van het anabolisch dieet ziet er zo uit:

Maandag tot vrijdag:

  • Veel vetten (50%)
  • Veel eiwitten (35%)
  • Weinig koolhydraten (15%)

Weekend:

  • Vetten (35%)
  • Eiwitten (15%)
  • Koolhydraten (50%)

Het dieet verschilt met andere diëten die ook veranderingen maken in de koolhydraat- en eiwitinname, omdat het anabolisch dieet cyclisch is. De koolhydraatinname verschilt, aangezien je doordeweeks weinig eet en in het weekend juist veel. Voedingsmiddelen die vaak gegeten worden binnen dit dieet  zijn: vis, vlees, boter, gekookte eieren, visolie, amandelen, kaas en pinda’s.

De voor- en nadelen van het anabolisch dieet

Het anabolisch dieet kent zowel een aantal voordelen als nadelen. Een nadeel van dit dieet is bijvoorbeeld dat het de gezondheid beïnvloedt, door de hoge inname van vetten. Er bestaat ook een mogelijkheid dat sporters insulineresistent worden. Insuline is een hormoon en speelt een belangrijke rol in de spieropbouw. Het dieet heeft als voordeel dat je het lichaam niet afhankelijk maakt van koolhydraten en kan afvallen met dit dieet. Het is voor sporters dan ook een effectief dieet, maar wel aan te raden om er serieus mee om te gaan. Je lichaam reageert uiteraard op de verandering in voeding en aan het eten van veel vetten kleven natuurlijk ook nadelen. Denk maar bijvoorbeeld aan je cholesterolniveau. Sommige sporters gebruiken naast dit dieet ook nog supplementen en afslank pillen. Als sporter is dit dieet effectief, maar er kleven wel enkele nadelen aan en men moet dus voorzichtig zijn.

Geef een reactie